Aktualności

„Jak znaleźć igłę w stogu siana – czyli praktycznie o badaniach terenowych rzadkich konstrukcji gramatycznych” - referat dr hab. Leszka Szymańskiego, prof. UZ

30.06.2025

23 czerwca 2025 r. w Pałacu Staszica w Warszawie, podczas posiedzenia plenarnego Komitetu Językoznawstwa PAN, dr hab. Leszek Szymański, prof. UZ (Zakąld Anglistyki) wygłosił referat pt. „Jak znaleźć igłę w stogu siana – czyli praktycznie o badaniach terenowych rzadkich konstrukcji gramatycznych”.

Wystąpienie dotyczyło praktycznych aspektów badań terenowych przeprowadzonych w stanie Georgia (USA), których celem było udokumentowanie niestandardowych konstrukcji z dwoma czasownikami modalnymi (np. You might could go to the store), charakterystycznych dla dialektów południowej angielszczyzny amerykańskiej. Te formy językowe są niezwykle rzadkie oraz silnie osadzone w specyficznych kontekstach społecznych i pragmatycznych. Referat dotyczył modyfikacji narzędzi badawczych, za pomocą których zbiera się dane językowe w bezpośrednich rozmowach z użytkownikami języka, a także: podstaw prawnych i etycznych prowadzenia tego typu wywiadów. Prof. Szymański omówił też m.in. strategie rekrutacji uczestników, sposoby minimalizowania paradoksu obserwatora oraz dobór tematyki rozmów umożliwiających uzyskanie pożądanych danych językowych. Zastanawiał się również, na ile możliwe jest skuteczne zaplanowanie badań nad rzadkimi zjawiskami językowymi w środowisku obcym kulturowo i językowo oraz jakie wymierne rezultaty mogą przynieść odpowiednio przygotowane badania terenowe.

W części końcowej referatu zaprezentował konkretne wyniki badań, ilustrujące skuteczność przyjętych rozwiązań.

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18