Aktualności

Pierwsze w tym roku akademickim webinarium dla początkujących nauczycieli j. Angielskiego z cyklu „from pre-service into in-service: professional development for professionals-to-be” już za nami

29.10.2025
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

 

W dniu 25.10.2025 r. odbyło się pierwsze w tym roku akademickim międzynarodowe webinarium metodyczne z cyklu „FROM PRE-SERVICE INTO IN-SERVICE: PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR PROFESSIONALS-TO-BE”.  Prelegentkami  siódmej sesji były dr Małgorzata Karczewska (Instytut Neofilologii UZ) i dr Irmina Kotlarska (Instytut Filologii Polskiej UZ), które wygłosiły prelekcję pt.  From Textbooks to Authentic Texts: The Evolution of English Teaching Materials. W pierwszej części spotkania dr I. Kotlarska przyjrzała się materiałom do nauki angielskiego od XVIII do początku XX wieku i pokazała, jak odzwierciedlały zmieniające się cele i motywacje. W XVIII wieku nauczanie języków obcych koncentrowało się na gramatyce i literaturze, w XIX wieku – na praktycznych rozmówkach przydatnych w podróży i handlu, natomiast na początku XX wieku wzbogaciło się o naideologizowane treści kulturowe. Okazało się, że wiele pomysłów i rodzajów zadań, które znamy z dzisiejszych podręczników, miało już swoje wcześniejsze wersje z tym samym celem: efektywną nauką języka obcego. Dodatkowo, wykorzystując autentyczne źródła, takie jak bajki Ezopa, dialogi podróżników i pytania sterowane zaczerpnięte z przedwojennych podręczników, dr Kotlarska przygotowała karty pracy do wykorzystania na lekcji j. angielskiego. Te historyczne materiały mogą wzbogacić zajęcia oraz pobudzić refleksję i zaangażowanie uczniów.

            Druga część spotkania kontynuowała wątek wykorzystania autentycznych materiałów do nauki języka angielskiego, tym razem współczesnych. Dr M. Karczewska pokazała wybrane przykłady zajęć opartych na wykorzystaniu treści TED TALK i TED LESSONS, które zawarła w swoim e-booku pt. Ted to Fight Tedious Classes: Ted-based activities for practical English classes (TED to fight tedious classes - M. Karczewska (1).pdf). E-book składa się z dwudziestu rozdziałów, w których autorka przedstawiła różnorodne ćwiczenia mające na celu rozwijanie umiejętności słuchania, mówienia, pisania, a także poszerzania słownictwa. Tematy zostały podzielone na cztery kategorie: Język i komunikacja, Świat zwierząt, Zagadnienia medyczne oraz Psychologia i dobre samopoczucie. Podczas spotkania dr Karczewska przedstawiła i omówiła kilka przykładów ćwiczeń, aby zainspirować nauczycieli i uczniów do korzystania z treści oferowanych przez TED TALK i TED LESSONS, gdyż wzbogacają one wiedzę i o języku, i o świecie.

Dziękujemy prelegentkom za inspirujące webinarium oraz materiały dydaktyczne, a uczestnikom za obecność i zaangażowanie.

Kolejne webinarium pod koniec listopada. Serdecznie zapraszamy do udziału.

 

……

„FROM PRE-SERVICE INTO IN-SERVICE: PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR PROFESSIONALS-TO-BE” to międzynarodowa inicjatywa zapoczątkowana i koordynowana przez dr Urszulę Majdańską-Wachowicz (Instytut Neofilologii, Zakład Anglistyki), mgr Magdalenę Kaźmierkiewicz (Grupa Uczeni Vistula) i IATEFL Poland. Inicjatywa jest głównie przeznaczona dla początkujących nauczycieli j. angielskiego, studentów filologii angielskiej i wszystkich nauczycieli zainteresowanych tematyką szkoleń.

 

 

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18